söndag 22 augusti 2010

Carina Rydberg väljer Moderaterna - en fråga om förtroende

Fredag den 20 aug skriver Carina Rydberg i sin blogg (som jag länkar till i rubriken ovan): Valet 2010 - mitt val är gjort.
Och det valet är moderaterna och den borgerliga alliansen. Jag kommenterar Carinas första inlägg och svaret svar till mig i två inlägg, som jag även publicerar härnedan. Som jag skriver i Carinas blogg: I fortsättningen ska jag försöka lära mig att skriva i min egen blogg, och sen med ett kort inlägg i andra fora hänvisa till min egen. Nåväl, här är bidragen till Carinas:

Lördag 21 aug. 2010 skrev jag
Carina! Ditt val är gjort och egen reflektion och omprövning är förstås värt respekt - men hoppas du hinner ompröva dit moderatval en gång till innan du finner ditt röstkort ;-)

Låt mig göra ett försök skapa en motbild. Här är vad jag förstår dina huvudargument och, efter MEN-en, kommer mina kommentarer.

- Motivet verkar vara den kompetens moderaterna visat i främst ekonomin. MEN internationella analyser och kommentatorer (även på Wall Street) är eniga: Sveriges ekonomisk a styrka grundas i agerande från både den nuvarande högerregering och tidigare vänsterregeringar.

- Hellre Borg än Östros säger du. MEN, även om någon kan tycka att Borg är snyggare och ibland roligare så slår han inte Östros i kompetens; viktigare är att de har delvis olika kompetens och står för olika politik - det avgör för mig.

- Hellre Reinfeldt än Sahlin skriver du. Och där kan man ju göra olika bedömningar av 'statsmannamässighet' osv. MEN där spelar tror jag skillnaden kvinna/man en roll. För statsmannamässighet och pondus är nog manlighet och att vara man det förgivettagna normen ? kvinnor framstår som avvikande, som icke stasmannamässiga. Och framför allt ? i valet är för mig innehållet i politiken viktigare än imagen.

Vad verkar för dig tala emot stödet för en högerregering? Du sätter frågetecken för: Bildt ( sudanska folkförflyttningen) och utan vidare kommentarer även sätter du även för Billström, Sabuni. OCH man kunde lägga till, tycker jag, Hägglund (vårdnadsbidrag mm), Littorin (försvagningar i löntagarnas ställning och av arbetsmiljöverket , utradering av samlad arbetslivsforskning osv) Odell (kontraproduktiva av dogmatisk nyliberalism styrda privatiseringar, som alla förlorar på (se facebook, länk http://tinyurl.com/2at6ufa ) etcetera ....

INSTÄMMER i att Iggypop-länken är cool. Det är också Lars von Triers slutord i serien 'Riket': ta det onde med det gode: http://www.youtube.com/watch?v=Q0GoAgRP5yI

Ursäkta min alltför långa kommentar. Du inspirerade.

Söndag 22 aug 2010 skriver jag:
Återvänder till din blogg för att se din kommentar om 'Wikirape.
Då ser jag också dels ditt svar till mig om ditt val av borgerliga alliansen framför den rödgröna. Och jag ser att jag skrev slarvigt i slutet av mitt förra inlägg. Jag tar mina två nya kommentarer i tur och ordning.

Första kommentaren:
Om ditt - hoppas jag fortfarande preliminära - val av den borgerliga alliansen.
Jag är säker på att det är viktigt vad en författare skriver och anser, inte lika viktigt som i exempelvis Frankrike, men dock. Vid gårdagens middag blev många förvånade när jag så gott jag kunde redogjorde för din ståndpunkt, och man undrade över dina argument och jag sa det jag kom ihåg: Carina tror mer på Reinfeldt och Borg än på Sahlin och Östros. I hög grad en fråga om förtroende. Detta bekräftas när jag läser ditt svar till mig. Du skriver nu:
”Östros vs Borg. Jag anser att Borg sopar golvet med Östros - och det ordentligt. ? Karln är en Stjärna - och det är inte Östros. Jag vågar inte tänka på vad som hade hänt om han hade haft Borgs ministerpost de senaste fyra åren”

Men det vågar jag tänka på. Det hade tror jag gått minst lika bra, och skillnaderna är inte s å stora. De flesta 'förståsigpåare' från akademi till Wall Street, menar att det är inte de senaste fyra åren utan det senaste decenniet och mer som skapat Sveriges styrka - och då var mest (S) vid rodret. Håller med om att Borg - till skillnad från ganska gråe Östros - ser ut som en smart media star. Men det gör inte automatiskt Borgs politik bättre.

Avgörande ska väl vara innehållet i politiken ? och där finns vissa skillnader. Själv går jag mer på Paul Krugmans, Nobelpristagare och NYTimes-kolumnist, linje (som Östros sympatiserar med tror jag), dvs satsa på att skapa jobb, expansion och stimulans i ekonomin) snarare än som moderaterna främst skattesänkningar, spara sig ur krisen och tvinga 'working people' ta de ofta okvalificerade som (ibland) finns. Krugman har sann Star Quality, inte bara i världsmedierna utan också i den internationella akademiska gemenskapen!

Jag tror det ligger en del i Bengt Westerbergs kommentar nyss i kvällens Agenda i SVT.: Många väljare anser att blocken är ganska lika. Då blir valet ofta en fråga om förtroende!! Som för dig Carina? Men många av oss menar att det faktiskt f i n n s viktiga skillnader mellan höger ? och vänster (rödgrön) politik. Och det är väl det dessa som vi som ska avgöa valet för oss som försöker informera oss och argumentera för våra val!? Så Carina, upp till undersökning av politikens sakfrågor och en välgrundad argumentation för ditt val - vilket det än till sist blir.

Andra kommentaren:
Ser att det jag skrev i sista stycket (före von Trier-länken), i mitt första inlägg till dig, var slarvigt och ofullständigt). Så här vill jag det ska lyda:
Vad menar du kan emot att välja en högerregering? Du sätter i ditt första blogginlägg på detta tema frågetecken för några ministrar: Bildt (sudanska folkförflyttningen) och som något självklart sätter du även frågetecken för Billström, Sabuni. OCH jag hade väntat du skulle sätta frågetecken även för Hägglund (vårdnadsbidrag mm), Littorin (radikala försvagningar i löntagarnas ställning och av arbetsmiljöverket, utradering av samlad arbetslivsforskning, moderaternas ?nya arbetslöshetförsäkring? med lägre ersättningsnivåer och högre avgifter, de senare till råga på allt så fördelade att en högavlönad läkare betalar mindre än 100 kr per månad, medan en lågavlönad i ett servicejobb kan få betala det fyrdubbla) Odell (en rad delvis tveksamma privatiseringar, varav en är direkt stôllig: den kontraproduktiva och verkar det av dogmatisk nyliberalism styrda privatiseringen av Svensk Bilprovning, en omreglering, som alla förlorar på (se facebook, länk http://tinyurl.com/2at6ufa ), och kulturministern! ? etcetera ....

Inga kommentarer: